Reklama
 
Blog | Martin Beran

Občan, věc veřejná ? Aneb privatizace soudního systému.

Hospodářské noviny dnes píší o šlendriánu soudnictví v ČR. Kdo sleduje alespoň trošku média, má představu o kauzách Čunek, starý H-system, nebo běžných sporů o děti v porozvodové péči. Existují už dokonce spolky a sdružení, která se snaží soudní systém nějakým způsobem změnit, podívejme se spolu jaké jsou možnosti...

Nejen ekonomové často mluví o byrokracii v české společnosti, nebo spíše v české státní správě. Mezi lidmi je velmi rozšířen názor, že že naše vláda je k ničemu, že se pořád jen dohadují a nedohodnou, zákony, které přijímají jsou hned měněny a koncepce téměř každého resortu je naprosto nejistá.

Ministři se mění podle toho kdo jak se komu líbí a jak se mu to strategicky hodí, namísto toho, kdo čemu rozumí. Resort školství rozvířil vody placením posledního roku školky a neustále řeší placení na vysokých školách. Existuje k tomu nějaký strategický a dlouhodobý plán ?

Energie se zdražují, ČEZ řeší aktuálně možnost rozšíření jaderné elektrárny, protože atomová energie je pořád nejlevnější energií – jak tvrdí skupina odborníků. Tomu se dá samozřejmě uvěřit, jsou to odbornící na svém mistě, ale má ČEZ a s ním stát jako spoluvlastník nějaký dlouhodobý výhled a plán ?

Reklama

Privatizace a bankovní sféra je také kapitola sama pro sebe. Všichni víme jak to dopadlo s IPB a ČSOB, kde se stát soudí o miliardy, někdejší představitelé sbalili co se dalo a jsou za vodou. Existoval i tady nějaký plán co po privatizaci nastane a kam by se věci měly ubírat ?

Nicméně korupce bujela a bují určitě dodnes a to nenej v bankovní sféře. Soudní systém se zastaralými zákony se dle mého názoru řadí k těm horším na světě. Byrokracii na soudech mírně nadzvedly možnosti zkráceného soudního řízení, ale nezdá se mi moc využívané. Docela by mě zajímala taková statistika z USA, kolik případů jeden takový soudce týdně odsoudí a kolik dalších mu jich čeká ve frontě. Asi ta fronta nebude dlouhá…  Ale když jsme u toho soudnictví, začnu popořadě. Soudní systém se trošku mění. Zákony se občas upravují, ale jejich návaznost na další právní normy je chabá. Důležité zákony řídící "kvalitu země" se moc neřeší a ty méně potřebné, jako bodový systém a fackování dětí má přednost. Přitom jak se říká v bysnysu, klíčový je vždy zákazník, pro stát by měl být klíčový občan. Ale realita je jiná, stát dovolí aby se děly věci jinak. Jak ? Případ soudce Nagye ukázal, že lze kupčit s informacemi. Nejspíš Renáta Vesecká zařídila aby se Čunkova kauza smetla ze stolu i když nejnovější informace prosakující z médií naznačují, že audit u Čunka nedopadl dobře. Státní zástupce ve věci rozhodl jak rozhodl a nedal možnost cokoliv zvrátit. Soudní systém tím trpí a občané to samořejmě vidí. Vizitka vlády je tím úspěšně nalomena.

Sdružení K213

Soudnictví ale není jen o politice, rodinné právo, vztahy, apod.  Víte třeba, že v roce 99 se čekalo na vyřízení soudního sporu 1,4 roku ? Restituční nároky se řešily i 4 roky ? A to jsou průměrná čísla, realita byla delší, to všichni víme. Nejen Liga lidských práv v čele s Vojtěchem Ceplem, ale i třeba sdružení K213.cz, nebo Spravedlnost dětem (iustin.cz) jasně ukazují, že právo v ČR má prošlé datum spotřeby. Na webu http://justicetv.cz/ můžete vidět výkon práva v zemi české a není to jen k pobavení, ale spíše k zamyšlení jak věci fungují. Většina těchto sdružení nabízí návrhy zákonů, připravují je podle občanů, na základě petic a s podporou veřejnosti. Zástupci této veřejnosti nejsou zrovna oblíbenými mezi státními úředníky a potažmo ministry právě proto, že se snaží změnit něco co nevyhovuje modermímu právu a lidské důstojnosti. Neměla by důstojnost soudu také sledovat moderní trendy doby ? 

A otázka na konec, myslíte si, že tato veřejnost zastoupena několika zástupci občanských sdružení, kteří jsou neustále státem pronásledováni má nějaký strategický a dlouhodobý plán ?

Ano, má.